
môj obľúbený obchod
home
| čo mám
nové | hudba |
písanie | iné aktivity
| fotoalbum
download
|
kontakt |
myspace |
myspace - quasimondo |
celkom iný beat
Dežo Ursiny - Pevniny a vrchy
Ján Štrasser,
Rádio Slobodná Európa 6. 1. 1998
S uznaním konštatujme, že Marianovi Jaslovskému sa podarilo urobiť
vynikajúcu knihu. Ako celok zostáva v hraniciach žánru hudobnej
publicistiky, no spĺňa aj náročnejšie odborné kritériá; možno povedať, že
máme v rukách azda prvý závažný príspevok k dejinám slovenskej rockovej
hudby. Ba čo viac: napriek tomu (alebo práve preto?), že ide knihu z
oblasti literatúry faktu, je schopná vyvolať v čitateľovi silný estetický
zážitok - o emocionálnom pôsobení ani nehovorím. Jej autor totiž zo
starostlivo zozbieraného a kompetentne vyselektovaného materiálu
skomponoval knihu tak, aby z nej vystúpil do popredia pozoruhodný životný
a umelecký príbeh človeka, príbeh ako proces či, lepšie povedané, ako
cesta. A to presne korešponduje s Ursinyho hľadaním svojej vlastnej
ľudskej i tvorivej identity.
Isteže, hodnota a sugestívnosť ponúknutého príbehu je v priamej úmere so
životom a dielom tejto neobyčajne talentovanej, komplikovanej,
charizmatickej, rapsodickej, rozporuplnej, jedným slovom, výnimočnej
osobnosti. Kniha Mariana Jaslovského ho však umocňuje a dáva mu
univerzálnu platnosť umeleckého artefaktu. Jaslovský totiž dokázal
dramaturgicky suverénne zvládnuť vytriedený materiál, vytvoriť si
nevyhnutný autorský odstup od svojho hrdinu a decentne sa v texte "upozadiť",
inými slovami, presne stanoviť mieru svojej autorskej sebaprezentácie.
Peter Zajac, Domino Fórum 3 / 1998
A kde je v tom všetkom Marian Jaslovský? Jeho kniha, podobne ako
muzikálové libreto, je ako koleso, ktoré tvorí „prázdno medzi spicami“.
Jaslovský, a v tom je dar, ustupuje autorsky do pozadia, je takmer
neviditeľný. Najčastejšie prenecháva slovo iným. Je to však navýsosť jeho
kniha. On je jej architektom, libretistom a režisérom.
Petra Konrádová, Melodie 4/98
Výpovědím pamětníků dáva Marian Jaslovský velký prostor, nechává je -
zdá se - v co nejúplnějším znění, stejně tak se
podrobně věnuje jednotlivým Ursinyho kapelám, albům i skladbám a knihou je
tedy možné listovat křížem krážem několik
týdnů či několik let.
Ondřej Bezr, Rock & Pop
I když je silný vztah Jaslovského k Ursinymu jasně patrný (a je přímo
traktován v úvodě', neodráží se na obsahu knihy, která tak plasticky
popisuje velice komplikovanou povahu Deža Ursinyho se všemi charakterovými
rysy.
...
Pevniny a vrchy jsou dobrým příkladem rockové biografie (včetně
jednoduchého, ale graficky čistého zpracování, která velice
připomíná někdejší ediční radu Jazzové sekce).
Pavel Klusák, Lidové noviny 6. 2. 1998
Pevniny a vrchy nejsou dokonalá publikace; autorův tón je občas přece
jen vyznavačský, v proudu textu se obtížně rozlišují
původní rozhovorová svědectví, přetištěné materiály a autorský komentář. I
samotná Ursinyho hudba by občas snesla
rozsáhlejší zmínky: v knize se jednotlivým albům dostává pozornosti
poněkud nevyrovnané. To všechno jsou ale dílčí problémy
cenné knihy, ktoré v Čechách nenachází odpovídající protějšek. Nebo snad v
poslední době vyšla monografie zásadního
domácího muzikanta, která by sugestivně přibližovala místo a čas jeho
tvorby a zároveň poučně mluvila o hudbě samé?
Zbyněk Adam,
Slovenské dotyky, marec 1998
Viem, že čitateľ je zvyknutý na tomto mieste nachádzať moje viec-menej
telegrafické prehľady knižných noviniek zo
Slovenska, tentokráv však musím urobiť výnimku. Chcel by som totiž
upozorniť na majstrovské dielo Mariana Jaslovského
"Dežo Ursiny - Pevniny a vrchy".
...
Hudobníkovi a publicistovi sa podarilo skompletizovať knihu plnú ľudskej
múdrosti, vyvolávajúcu množstvo otázok, na ktoré
nám už Dežo Ursiny, bohužiaľ, neodpovie.
Andrej Hablák, OS 4/98
Myslím, že tým jnajdôležitejším nepovšimnutým hľadiskom bolo práve
nevenovanie sa a či nepreniknutie k príčinám
autorského prelomu či spôsobu vývinu, ktorý v Ursinym približne v polovici
70-tych rokov nastal, a ktorý vytvára i kľúč k
Ursinymu vnútornému životu a na druhej strane k takej realite, akú žil.
Práve medzera, škára, úžina medzi týmito dvoma čírymi
krajnosťami ostala nepreskúmaná. Je možné, že kniha Pevniny a vrchy si
vôbec spomenutú úlohu nekládla, lenže – na
zmapovanie takej zložitej pevniny, akou Ursiny nepochybne bol, vynechanie
každého faktoru a problematiky prináša svoju daň.
A tak nepreskúmaním koexistencie Ursinyho hudobnej geniality so Štrpkovou
košatou fantasknosťou či až nezvalovskou
poetickou čírosťou ostáva odkrytý len jeden pól, a nie som si istý, že to
bol a je SEVER.
Jaro
Filip - Človek hromadného výskytu
Michal Hvorecký,
inZine 4. 6. 2002
Jaslovského knižku považujem za dielo porovnateľné s čímkoľvek, čo v žánri
popularizačných publicistických monografií vychádza vo svete. Monografia
Jaro Filip – Človek hromadného výskytu sa číta ľahko, je prehľadná,
faktograficky bohatá. A vďaka množstvu raritných fotografií i príťažlivej
grafickej úprave má aj jednu „drobnosť“ navyše – je jednoducho pekná.
|